T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ISPARTA / MERKEZ - Hafız İbrahim Demiralay İlkokulu

Sorumluluk Hikayeleri

ETKİNLİK-3

Sorumluluk Hikayeleri

Amaç: Çocuklara sorumluluk kavramını tanıtarak, davranışlarıyla sorumluluğu ifade edebileceklerini anlamalarında yardımcı olmak.

Düzey             : 1-2-3-4. sınıf

Süre: 40 Dakika:

Materyal: Sorumluluklarla ilgili öykü.

UYGULAMA:

            Sınıf içi temel kurallar tartışılır, örnekler verilir ( herkesin konuşma şansı vardır, grup içinde can yakmak ve zarar verici hareketlerde bulunmak yasaktır, herkes sırasını bekler gibi,)

Sorumluluk üç noktada vurgulanarak tartışılabilir:

1 kendine karşı sorumluluk.

2. Başkalarına karşı sorumluluk.

3. Okula karşı sorumluluk.

KENDİNE KARŞI SORUMLULUK

            11 yaşındaki Yusuf’ un dişlerine yeni tel takılmıştı, ama Yusuf bu tellerin yerine daha parlak olan yeni teller almak istiyordu. Onun istediği yeni tellerin fiyatı, şu anda sahip olduklarının fiyatının iki katıydı ve onların parlaklıklarını koruyabilmeleri ve dişlerine iz yapmamaları için her yemekten sonra özel bir diş macunuyla fırçalaması gerekmekteydi. Anne babasına o kadar çok yalvardı ki sonunda yeni telleri almaları için onları ikna edebildi. Onlara dişlerini daha fazla fırçalayacağına, asla bunu hatırlatmak zorunda kalmayacaklarına söz verdi. Gerçekten de dişlerine ve yeni diş tellerine çok güzel bakıyordu, ama bir süre sonra özellikle okulda dişlerini fırçalamak zor gelmeye başladı. Bunu ihmal etmeye, ağzını sadece suyla çalkalamakla yetinmeye başladı. Derken bir gün dişlerinin sararmaya ve yeni tellerinin parlaklığını yitirmeye başladığını fark etti. Galiba yeniden diş doktoruna gitmesi gerekecekti!

  1. Yusuf’a sorumluluk hakkında ne derdiniz?
  2. Bu, ne tip bir sorumluluktur?

BAŞKALARINA KARŞI SORUMLULUK

            Yasemin, 10 yaşında bir kız çocuğu. Okuldan sonraki boş zamanlarında butik sahibi olan teyzesine iş yerinde yardım ediyor. Gelen müşterilere bazı modeller gösterip fazladan bilgi isteyenlerin kime başvurmaları gerektiği konusunda yol gösteriyor. Bu aralar okulun folklor ekibine yeni öğrencilerin alındığını duydu. Eğer bu ekibe girerse ekiple birlikte diğer illere gidecek ve şimdiki gibi teyzesine yardım edecek vakti olmayacak. Birçok arkadaşı bu ekibe girebilmek için çalışıyor, Yasemin de grup seçmelerine katılmayı çok istiyordu. Ama bir yandan da yılbaşına kadar yardım edeceğine dair teyzesine söz vermişti.

  1. Yasemin’ e sorumluluk hakkında ne derdiniz?
  2. Bu, ne tip bir sorumluluktur.

OKULA KARŞI SORUMLULUK

            İpek 9 yaşında üçüncü sınıf öğrencisi. İpek’in inşaat mühendisi olan bir kuzeni var. Onunla sık sık beraber oluyorlar ve kuzeni ona mesleği ve çalıştığı yerdeki işleri hakkında bir sürü şey anlatıyor. İpek de büyüdüğünde inşaat mühendisi olmak istiyor. Ama ufak bir problemi var: bu dönem notları pek iyi değil. Verilen ödevleri yapıp, ertesi günde okula getirmesi gerekirken o bunu yapmıyor. Hangi kitabını okuldan eve getirmesi gerektiğini hatırlamakta güçlük çekiyor. Eve getirdiği zaman da hangi sayfasını çalışması gerektiğini unutuyor. Bazen de ödevini yapıyor ama okula götürmek için çantasına koymayı unutuyor. Ya da ödevini bitirip okula götürüyor, onu ya okulda kaybediyor veya öğretmenine vermeyi unutuyor. Kısacası, İpek’in ödevleriyle ilgili ciddi bir problemi var.

  1. İpek’e sorumluluk hakkında ne derdiniz?
  2. Bu, ne tip bir sorumluluktur?

Çocuklar sorumluluklarla ilgili bazı davranışlar hakkında fikir üretmek için yüreklendirilir. Bu davranışlar yukarıda bahsedilen üç başlık altında toplanarak listelenmesi sağlanır.

Kendisi

Başkaları

Okul

Banyo yapmak

Kedisini doyurmak

Ödevlerini yapmak

Odasını temiz tutmak

Dur işaretinde durmak

Kitaplarına zarar vermemek

Dişlerini fırçalamak

‘teşekkür ederim’ demek

Öğretmenlerle kibar konuşmak

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.11.2014 - Güncelleme: 30.11.2021 11:10 - Görüntülenme: 17894
  Beğen | 98  kişi beğendi